Партенона
Партенона
Партенонът е древногръцки храм, който се намира в Атина, Гърция. Това е главният храм на Атинския акропол, посветен на Атина Партенос (Αθηνά Παρθένος – Богинята дева), покровителка на град Атина. Строителството му започва през 447 г. пр. Хр., а освещаването на храма е през 438 пр.н.е. по време на празника Панатенеи. Някои части на храма (преди всичко скулптурните украси) са завършени към 432 г. Партенонът се смята за шедьовър на древногръцката архитектура и символ на древногръцкия гений.История
Новият храм е издигнат в най-високата точка на Акропола на място, посветено на боговете. Древните храмове на Акропола вероятно са имали по-малки размери и това е спестило на строителите значително изравняване на строителния обект. През 488 пр.н.е. тук е бил издигнат храм като благодарност към богинята Атина за победата над персите при Маратон. Неговите размери по план са били доста близки с днешния Партенон, което още тогава е наложило на южния склон да се изгради подпорна стена и да се натрупат голямо количество скални блокове, така че южният край на строителната площадка се е издигнала над скалите на Акропола с повече от 7 метра. Проектираният храм е бил периптер и имал 6 колони от късата страна и 16 от дългата. Неговият стилобат и стъпала, както и самите колони и други части от конструкцията, са били изработени от мрамор (или, във всеки случай, е било замислено да бъдат мраморни). Когато през 480 пр.н.е. персите завземат и разграбват Акропола, строежът на храма, който в този момент е достигнал до височина втори барабан на колоните, е бил унищожен от огъня, а работата по него прекъсва за повече от 30 години. През 454 г. касата на Делоския морски съюз е била пренесена в Атина, където на власт е Перикъл, и скоро – през 447 г., строителните работи на почти готовата площадка са възобновени. За архитекти са посочени Иктин и Каликрат, а също и Фидий, който е отговарял преди всичко за скулптурата, освен това е осъществявал и общ надзор над строителните работи. Създаването на Партенона е било част от целта на Перикъл – Атина да получи водеща роля не само във военната и икономическата област, но и в областта на религията и изкуството. За по-нататъшната съдба на храма се знае, че около 298 пр.н.е. атинският тиран Лахар сваля от култовата статуя на Атина златните пластини, а през II век пр.н.е. зданието, пострадало при пожар, е ремонтирано основно. През 426 Партенонът е превърнат в християнски храм, първоначално „Св. София“. Вероятно тогава, през V в., статуята на Атина е била пренесена в Константинопол, където впоследствие е била унищожена при пожар. Първоначалният главен източен вход на храма е бил скрит от олтарната апсида и така главният вход става от запад чрез малкото помещение зад целата на античния храм. Били са извършени и други промени в планировката, а в югозападния ъгъл на храма е издигната камбанария. През 662 г. храмът е преосветен в чест на Пресвета Богородица (Панагия Афиниотиса).
След нашествията на османските турци около 1460 г. зданието е превърнато в джамия. През 1687 г., когато венецианският военачалник Морозини обсажда Атина, турците използват Партенона като оръжеен склад, което довежда до гибелни последствия за сградата: горящ снаряд влита вътре, предизвиква взрив и разрушава цялата му средна част. След тези събития не е правен никакъв ремонт, а местните жители започват да използват каменните блокове като строителен материал. Назначеният през 1799 г. за посланик на Великобритания в Османската империя лорд Т. Елджин получава разрешение от султана да транспортира и изнесе извън империята скулптурите на храма. От 1802 до 1812 г. огромна част от скулптурното наследство на Партенона е пренесено във Великобритания и поставено на съхранение в Британския музей (някакви части са попаднали в Лувъра и в Копенхаген, а други са останали в Атина). През 1928 г. е бил създаден фонд с цел да се поставят на мястото им падналите колони и блокове на антаблемана и на 15 май 1930 г. тържествено е открита северната колонада на храма.
Архитектура
Партенонът в неговия сегашен вид предствлява стоящ на три мраморни плочи (с обща височина около 1,5 м) периптер в дорийски ордер (стил), който има по 8 колони на фасадните страни и 17 на страничните. Височината на изградените от 10 до 12 барабана колони на перистила е 10,4 м, а диаметърът им в основата е 1,9 м, като ъгловите колони са малко по-масивни (1,95 м). Колоните имат 20 канелюри (вертикални жлебове по тялото им). Вътрешното помещение на храма или целата (с размер 21,7 х 59 м) е било издигнато с още две стъпала над стилобата (с обща височина 0,7 м) и е имало по късите си страни шестколонни простилни портици, чиито колони са били малко по-ниски от тези на външната колонада. Целата е разделена на две помещения. Източното е по-дълго и се нарича хекатомпедон (с вътрешен размер 29,9 х 19,2 м) и е разделено на три нефа от два реда с по 9 дорийски колони. В пространството, оградено от вътрешната колонада, се е намирала колосалната 12-метрова хризелефантна (от злато и слонова кост) култова статуя на Атина, дело на Фидий. През II век сл. Хр. тя е била описана от гръцкия пътешественик Павзаний, а нейният вид е известен от няколко по-малки копия и множество изображения на монети. Западното помещение на храма (13,9 х 19,2 м) се е наричало Партенон и тук се е съхранявала хазната на Делоския морски съюз и държавния архив. С течение на времето това название е било пренесено върху целия храм. Покривът на това помещение се е държал на четири високи колони, вероятно в йонийски стил. Всички елементи от конструкцията на Партенона, дори и частите от покрива и стилобата, са били изработени от местния пентелийски мрамор, с почти бял цвят при неговото добиване, но с течение на времето придобиващ топъл жълтеникав оттенък. Цемент или разтвор не е бил използван при слепване на каменните блокове. Хоризонталните връзки между тях са били осъществявани с помощта на двойни метални скоби, а вертикалните – чрез арматурни подпори.
Скулптура
Украсата на храма се дели на три основни категории: (1) изпълнени с релефи метопи, или квадратни панели, разположени между триглифите на фриза над външната колонада, (2) барелеф, който е опасвал в горната част цялата цела и (3) две колосални групи от свободно стоящи скулптури, запълващи дълбоките триъгълни фронтони.
На 92-та метопа са били представени сцени на единоборство. На източната страна са изобразени битките на богове и гиганти, на южната – на лапити и кентаври (те са съхранени най-добре), на западната може да се види сражението на гърци и амазонки, а на северната се предполага, че са присъствали участниците в Троянската война. Скулптурната група на източния фронтон е представяла раждането на Атина, която е изскочила от главата на баща си Зевс, когато бог Хефест разцепва главата му с брадва. Групата на западния фронтон е представяла спора за Атика между Атина и Посейдон, когато подареното от богинята маслиново дърво е било прието за много по-скъп дар, отколкото изворът със солена вода, който Посейдон е накарал да избликне в скалата на Акропола. От всички скулптурни групи са се запазили малък брой статуи, но и от тях е видно, че те са били значително художествено постижение за средата на класическия за тази цивилизация V век пр. Хр., а и до днес се смятат за еталонни. Барелефната полоса в горната част на целата (с обща дължина 160 м, височина 1 м, височина от стилобата 11 м, съдържаща около 350 пеши и 150 конни фигури) е изобразявала процесия по време на празника Панатенеи, която ежегодно е дефилирала из града и е поднасяла на богинята нова, изтъкана от знатни девойки дреха – пеплос. В крайните части на северната и южната страна са били изобразени движещи се от запад на изток конници, колесници, граждани на Атина, а по средата на процесията – музиканти, хора с дарове, жертвени овци и бикове. В дъното на западната, дълга стена, над портика, са били представени група конници, от които едни стоят до своите коне, други са седнали на тях, а някои вече са тръгнали (тази част от барелефа се пази в Атина). На източната дълга стена е била показана централната група на процесията – жрецът и жрицата на Атина и трима млади прислужници: жрецът приема в ръцете си готовия пеплос. Около тази сцена са били поставени най-важните богове от гръцкия пантеон. Те са били разделени на две групи с обърнати към ъглите на зданието лица, сякаш оглеждащи се за идващата процесия. Наравно с тях, отляво и отдясно, са били представени две групи граждани или официални лица, а в края – движещата се бавно процесия от празнуващи хора.
Екскурзии и почивки до Партенона
Специални оферти
Хотела в Гърция - собствен транспорт
Круизи - онлайн
Великден 2024
Промо оферти Турция 2024
Ранни записвания 2024
Майски празници 2024
Почивки Турция 2024 автобус
Почивки Гърция 2024
Почивки Турция 2024 самолет
Екзотика 2024
Почивки Албания 2024
Екскурзии със самолет 2024
Екскурзии с автобус 2024
Почивки Италия 2024
Почивки Испания 2024
Почивки Мароко 2024
Почивки Египет 2024
Почивки Дубай 2024
Почивки Тунис 2024
Почивки Йордания 2024
Почивки в Кения 2024
Уикенди 2024
Почивки в Израел 2024
Екзотика 2024
Почивки Турция 2024 самолет
Почивки Португалия 2024
Почивки Шри Ланка 2024
Почивки Бали 2024
Почивки Тайланд 2024
Индия 2024
Кападокия 2024
Почивки Албания 2024
Новини от Икар тур
Сицилия- "Островът на Слънцето"
22 Юни 2019 г.
Слънчева Сицилия, така я нарича Омир в своята творба "Одисея".
Централно разположена в Средиземно море, Сицили...
Чужденци се сдобиха с близо 16къщи на остров Сицилия, участвайки в търг започнал от 1 евро
22 Юни 2019 г.
През януаро 2019та година местния съвет гласува стратегия, която стана модерна в Южна Италия за продажба на изоставени къщи на ...
Ранни записвания - как да си изберем почивка. Пълен гайд от професионалисти.
28 Ноември 2016 г.
Всяка година чакаме ваканцията с нетърпение, за да можем най-после да си починем от натоварването в офиса, злободневн...
Ранни записвания за Турция за лято 2017 с автобус с 4, 5, 5, 7, 9, 10, 11 и 12 нощувки...
22 Ноември 2016 г.
Започнаха записванията за Турция за лято 2017 с автобус с 4, 5, 5, 7, 9, 10, 11 и 12 нощувки, както и самолетни програми с...
Защо да изберем почивка в Гърция (част 1)
13 Ноември 2016 г.
Неслучайно Гърция е сред най-предпочитаните дестинации. Все повече българи избират Гърция за своята почивка...
Лято в Рим или Милано на най-горещи летни цени!
28 Август 2016 г.
Възползвайте се от специалните летни цени за полети от Рим и Милано!
Цена за еднопосочен билет: € 65
Цена за двупосо...