Почивки в Бангкок

Бангкок

Банкок (на тайски: บางกอก บางกอก) е столицата и най-големият град на Тайланд.
Разположен е при устието на река Чао Прая в Тайландския залив. Населението му е около 9,1 млн. души, а на урбанизираната зона около него – около 12 млн. души (2008).[1] Банкок е също и една от 76-те провинции на Тайланд.
Градът възниква на мястото на по-ранно селище, което в края на 18 век става столица на Сиам. През следващите два века се превръща в основния политически и стопански център на Тайланд. В периода на бързо икономическо развитие на Югоизточна Азия в края на 20 век, в Банкок се установяват регионалните централи на много големи компании. През 2009 г. е оценяван като вторият най-скъп град в Югоизточна Азия след Сингапур.[2]
Столичният окръг и пет от съседните провинции (Нонтабури, Самутпракан, Патумтхани, Самутсакхон и Наконпатом) образуват агломерацията Голям Бангок.
История:
Банкок възниква преди образуването на царството Аютая в средата на 14 век като малък търговски център с пристанище на западния бряг на река Чао Прая.[3] След разгрома на Аютая от бирманците през 1767 г. самообявилият се за независим владетел Таксин установява столицата си при тогавашния Банкок, който започва да се нарича Тонбури. След смъртта на Таксин през 1782 г. новият крал Рама I построява наново столицата на източния бряг на реката, като ѝ дава използваното и днес официално име.
През следващите десетилетия Банкок претърпява непрекъснати реконструкции и обновявания на съществуващите храмове, дворци и паметници, тъй като за задължение на кралете се смятат постоянните грижи за поддържането на будистката религия. През първата половина на 19 век постепенно се увеличава броят на чужденците в града, главно мисионери и търговци от Европа и Северна Америка. През втората половина на века владетелите полагат усилия за модернизация на страната и столицата. През 1860-те години са изградени първите павирани улици, а малко по-късно и първият трамвай и железопътна линия към северните подстъпи към града.
В началото на 20 век селските покрайнини на Банкок започват да се превръщат в жилищни квартали. През 1932 г. е завършен мостът Пра Пута Йодфа, който пресича река Чао Прая и свързва двете части на града, давайки тласък на икономическия растеж и модернизацията на инфраструктурата. По време на Виетнамската война (1955 – 1975) Тайланд е ключов съюзник на Съединените щати и в страната навлизат значителни чужди инвестиции, като са подобрени пътищата и столичното летище Дон Муан. От 1960-те години бързото нарастване на населението, затрудненията в транспорта и замърсяването се превръщат в съществен проблем за града.
Туризъм:
Разположеният на река Чао Прая остров се нарича Ратанакосин, което на тайландски означава „висша драгоценност“. Той е заобиколен от канали, кули и стени, построени в миналото за отбрана на столицата. В днешни времена има дворци на краля и вицекраля, кралски манастири, министерства. Това е най-тихият и спокоен район на столицата.
Историческият център на Банкок е изпълнен с манастири, един от тях е манастира Ват Пхо. Той е наричан още Храма на полегналия Буда, и е известен най-вече заради образа на Буда, намиращ се в очакване на постигането на нирвана, най-голямото негово изображение в такава поза (статуята достига 46 m дължина и 15 m височина).
В близост до храма е разположена украсена с китайска мозайка библиотека, която съдържа древни ръкописи. До него е и манастира Ват Пхра Кео (Храмът на изумрудения Буда), който се счита за най-святото място в Тайланд и един от най-красивите храмове. Той изобилства от китайска керамика, орнаменти от бронз и желязо, цветни витражи, стенописи, статуи. Тук е и разположен и кралският Пантеон, в който в естествена големина се издигнат статуите на осемте предишни крале от династията Чакри. Входът на храма се охранява от 6-метрови ракшаси – демони от будистките легенди, въоръжени с пики и боядисани в различни цветове. Също така в храма могат да се видят статуи на гигантски змии и птици. Вдясно от този манастир е Дусит Маха Прасат (Небесния дворец), построен в тайски стил. Тук обикновено се провеждат тържествена и официална церемонии, приемат се важни гости.
В храма на Ват Ратчанада е единствената в Банкок желязна сграда на будистката архитектура.
Много туристи посещават малките ресторанти в хотелите, където се наблюдава чистота (за разлика от многобройните заведения за хранене), предлага се качество. Но освен ресторантите в хотелите, в Банкок има много други, предлагащи тайски, индийски, китайски и японски ястия. Най-известните и популярни сред европейците са Seafood Restaurant – където пред очите на посетителите се приготвят ястия с морски дарове, Royal Kitchen, Grand Shangarila Restaurant и Tandoor – работещ под открито небе.
В Банкок има голям китайски пазар, който се нарича „Чайна-таун“.[7] Банкокският планетариум побира едновременно 450 души. Понеже късно вечер е много шумно и има много хора по улиците, хората там казват „Бангкок никога не спи“, което наистина е вярно.

Какво можем до видим в Бангкок?
Паркове:
Съществуват повече от 10 обществени парка, разпръснати из Бангкок. Тези невероятни възстановяващи зони са "дробовете", от които хората в столицата се нуждаят, а понякога са и средище на културни събития. По надолу са описани основните обществени паркове в Банкок:
    Паркът "Lumphini" е обществен парк с дълга история. Крал Рама IV е дал 200 раи от неговата собствена земя да бъдат използвани за първия обществен парк в Тайланд и го нарекъл на родното място на Буда - "Lumphini". Днес паркът все още е място, което хората в Бангкок използват за почивка и спорт. Правителствени агенции от публичния сектор ежегодно организират фестивала "Музика в парка" от декември до април, когато е най-приятният сезон в Тайланд. Входът е свободен. Във фестивала участват различни групи, които свирят разнообразни стилове музика - от големи и известни групи до тайландски народни и класически музикални групи. Понякога има куклено шоу и khon изпълнения.
    Паркът "Saranrom" е разположен на бул. Rachini в района на Министерството на външните работи. Този парк е създаден през 1874 г. по време на управлението на Крал Рама V и е мястото, където е разположена статуята на Кралица Сунанта. Той е бил разширен и отново отворен като място за почивка на хората от Бангкок.
    Царският парк "Рама IX" е известен с богата си растителност. В него е разположена сграда в чест на Краля, която показва аспекти на неговите разнообразни задължения и интереси.
    Паркът "Rommaninat" е бил стар затвор при управлението на крал Рама V и е използван до неотдавна. След закриването на затвора сградата му е била адаптирана за магазин, в който са показвани продукти, направени от затворниците. Дворното място на затвора сега е облагородено с цел да се използва като зелена зона от хората на остров Rattanakosin.
    Паркът "Benchasiri" е друга зелена зона за гражданите, живеещи в сърцето на града, която е разположена на бул. Sukhumvit.
    Паркът "Santichaiprakan" - най-голямата забележителност в него е Pom Phra Sumen, бялата крепост от времето, когато Бангкок е бил създаден. Крепостта е разположена по продължението на парка. Този парк има красива природа, защото е разположен на брега на река Чао Прая на бул. Phra Athit. Вечер хората спортуват или играят аеробика, или просто седят и се наслаждават на освежаващия бриз от река Чао Прая.
    Паркът "Chatuchak" е хладно и сенчесто място с разнообразие от дървесни видове. Известен е също с огромния съботно-неделен пазар и площада Чатучак, намиращ се зад самия парк.
    Паркът "Suan Rot Fai" или т.нар. "Железопътен парк" е разположен близо до северния транспортен терминал /Мо Chit/; използва се за голф игрище на тайландските железници.

В допълнение може да се каже, че има обществени паркове за забавления като зоологическата градина "Khao Din Wana", и частни паркове за забавления като "Suan Siam", Safari World и Dream World.
    Гранд Палас /Кралският дворец/ и Изумрудения Буда. Храмът на Изумрудения Буда е долепен до Големия дворец - The Grand Palace, който е разположен на площ от 945 000 кв.м. и обхваща над 100 сгради, в които е събрана 200-годишна история на дворцов живот и архитектурни експерименти.
    Уат По е най-старият и най-голям храм в Бангкок. Той има най-богатата колекция от изображения на Буда.
    Зоологическата градина "Дусит" е приютила 300 бозайника, 200 влечуги, 800 птици и много други, включително и някои редки видове. До 1939 г. зоопаркът е бил личната градина на крал Рама V. В центъра на зоологическата градина има голямо езеро, детска площадка и типични тайландски ресторантчета.
    Паркът на слоновете е познат още като "Слонската ферма". Той предлага шоу-програми със слонове и крокодили. Част от атракциите са борба между крокодили и истински бенгалски тигър, до който туристите могат да се снимат.
    Крокодилската ферма в Самутпракан е най-голямата ферма за развъждане и отглеждане на крокодили /повече от 40 000 представители на вида/ и мини зоопарк, където се отглеждат змии, тигри, маймуни и много екзотични птици. Можете да станете свидетели на уникално шоу, по време на което умелите тайски дресьори правят фантастични трикове с крокодили - дърпат ги за опашките, слагат си главите в устите им и т.н. Любителите на силни усещания могат да се снимат облегнати на мокрия гръб на крокодил.
    Плаващият пазар и градината на розите са едни от най-често срещаните обекти на снимките от Тайланд. Плаващите пазари представляват дървени канута, плаващи по каналите на Бангкок, отрупани с плодове.

Круиз по реката Чао Прая е друга забележителност на Бангкок. На борда на този речен експрес вие можете да прекарате 90 незабравими минути.

Гъсто населената столица на Тайланд - Бангкок, е център за много дейности, включително и голям брой културни събития. Понастоящем съществуват много агенции и организации, които организират разнообразия от различни забавления за столичани през техните почивни дни. Те включват разходка с електрически трамвай и каране на колело на остров Ратанакосин. Центърът за туризъм в Банкок е осигурил електрическия трамвай, за да възкресят идеята да се използват трамваи, така както е било преди 50 години. Електрическият трамвай се движи събота и неделя и тръгва от Bangkok City Hall на всеки кръгъл час от 10 до 21 часа. Той прави кръг по остров Ратанакосин. Освен разходката с електрическия трамвай, за да научат историята на острова, Центърът за туризъм на Бангкок организира и каране на колело всяка събота.

Националният музей е място, което събира важни произведения на изкуството и антики. Освен този музей могат да бъдат разгледани също и Кралският музей и Националния научен музей.

Частни музеи: Дворецът "Suan Phakkad", музеят "Prasaf", музеят "Джим Томпсон", Музеят за керамика и грънчарство и Восъчният музей са най-популярните частни музеи в и около Бангкок.
Музеи и галерии

Националната художествена галерия е разположена на бул. Chao Fa в подножието на моста "Phra Pin Klao". Тя е център за изложби на древни и традиционни тайландски произведения на изкуството, както и на съвременно изкуство на известни тайландски творци. Освен това тук са изложени и картините с маслени бои на Крал Рама VI и Крал Рама IX.

Театърът "Chalerm Krung" е построен по случай честването на 150-годишнината от създаването на Бангкок през 1932 г. По това време той е бил най-модерният театър в Азия. След това театърът е бил отново ремонтиран и изграден като модерен кино-театър снабден със специални лазерни устройства и системи за "multivision" за различните видове представления като khon, драма и стари филми. Понякога филмовите фестивали и културните събития се провеждат в този театър.
Центрове за пазаруване

Световният търговски център, с неговия безмитен магазин, Narayana Phand, Централният универсален магазин, Siam Square и Търговският център са само част от многото места в Бангкок, където на туристите и местните граждани се предлага изключително голямо разнообразие от стоки.

Транспорт:Метрополитен на Банкок
Наличието на голяма река в града, както и на заблатената и наводнена местност, в която се намира Банкок, довеждат до широкото използване на воден транспорт – както за връзка с районите извън града, така и като градски транспорт. Сложната система от канали („клонги“), изкопани благодарение на един от тайландските крале в средата на 19 век, дава на града още едно име – „Венеция на Изтока“. По това време лодките са единственото средство за придвижване из града. Понастоящем повечето от каналите са засипани и представляват улици с обичайното улично автомобилно движение. Въпреки това все още съществуват значителен брой канали, по чиито брегове все още има пазари и живеят хора. Градският воден транспорт включва няколко водни маршрути на речни трамваи, с маршрути по река Чаопрая,[11] и редица фериботи, свързващи бреговете ѝ. По реката също така са развити и превозите с таксита, имащи както транспортна, така и туристическа стойност, извършвани предимно с типичните за Тайланд „дългоопашати“ лодки – тесни дървени мото
и лодки с дизелов, обикновено автомобилен двигател, и витло, намиращо на края на дългия ствол – „опашката“.
По каналите на източния бряг на река Чаопрая има маршрути за бързи моторници с голям капацитет.[12] Ниската цена на пътуването (10 – 15 бата), малките интервали на движение (около 5 минути) и избягването на задръстванията, прави т.н. „експрес-бот“ привлекателна алтернатива на сухопътния транспорт.
Наземният градски транспорт се състои предимно от автобуси. Има няколко категории автобуси с различна цена на пробега: редовни; комфортни с климатик; „минибуси“ и „микробуси“, които обслужват маршрути с малък пътнически трафик. Мрежата от маршрути (над 400) е достатъчно гъста, а интервалите на движение по основните направления са около 10 – 15 минути. Отделно също трябва да се спомене системата за експресни автобуси, свързващи летището на града с всички основни райони на Банкок. Основният оператор на автобусния транспорт в града е държавната компания Bangkok Mass Transit Authority (BMTA).[13]
В града има огромно количество таксита (най-вече нови, климатизирани „седани“). Цените са сред най-ниските в света (средната цена на обиколка из града е в размер на по-малко от 100 бата). Разпространени са и моторикшите (тук-туки) и мототакситата.
Улиците на града са силно натоварени – за противодействие на задръстванията са построени доста голям брой високоскоростни надземни пътища и частично е завършен околовръстния път около Голям Банкок. Тези линии (express way) обикновено са платени.
През 1999 г. са открити две линии на естакадния метрополитен Скайтрейн (официално име BTS). Подвижният състав, оборудването и депото са доставени от концерна „Siemens AG“ и в техническо отношение са подобни на създадената преди това във Ванкувър Скайтрейн система. Линията „Сукхумвит“ е с дължина 16,8 km, времето за пътуване – 27 минути; докато линията „Силом“ е с дължина 6,3 km, с време за пътуване 12 минути. „Сиам“ е станция за прекачване на две нива, с прехвърляне през платформата. Депото на станция „Мо Чит“ е общо за двете линии. Подвижният състав се състои от 35 три вагонни влака с дължина 65 m. Движението на влаковете е автоматично. Цената зависи от дължината на пътуването и варира от 15 до 40 бата. Има и целодневни билети от 120 бата. Може също така да се купят билети за определен брой пътувания.
Входът на една от станциите на метрото в Банкок.
На 3 юли 2004 г., в присъствието на краля на Тайланд и други високопоставени държавни служители, е открита първата подземна линия на метрото (официално име MRT), която преминава през източната част на града и свързва северната жп станция „Банг Су“ с разположената в близост до центъра на Банкок железопътна гара „Хуа Лам Пхонг“. Линията е с дължина 21 km и има 18 спирки. Както и при BTS, подвижния състав, оборудването и депото са доставени от концерна „Сименс“, на цена 2,75 млрд. долара. Подвижният състав, подобен на този на BTS се състои от 19 влака с три вагона. Цената на билета зависи от дължината на пътуването и варира от 14 до 36 тайландски бата.
MRT и BTS са собственост на различни частни компании и нямат обща тарифа и директни трансфери. Прекачванията се извършват на близко разположените спирки на двете системи: „Чатучак парк“ – „Мо Чит“, „Сукхумвит“ – „Асок“ и „Силом“ – „Сала Денг“.
През 2010 г. влиза в действие нова високоскоростна надземна железопътна линия до летището „Суварнабхум“ (Suvarnabhumi Airport Link, SARL) с надземни терминали в района Макасан и възможност да прекачване от градските линии MRT и BTS.[14]. В перспектива се планира развитие на линия до летището „Дон Мианг“.
Този проект на скоростна линия, свързваща центъра на града с летището, е вторият поред. По-ранният проект Bangkok Elevated Road and Train System (BERTS) на компанията „Hopewell Holdings Ltd“ фалира поради финансовата криза в Азия. Строителните работи са спрени, а вече поставените голям брой бетонни колони получават от местните жители името „Хоупхендж“ (Hopehenge, от английски hope – надежда), или Стоунхендж. Част от колоните е използвана в хода на строителството на новата линия SARL.
Междуградски транспорт:в града има две железопътни гари, обслужващи четири направления. По-голямата част от пътниците, заминаващи с влак, се отправят на път от гара „Хуа Лам Пхонг“ – крайната станция на метрото. Оттук тръгват влакове за Малайзия на юг, Чианг-Май и други на север и Кхон-Кен и нататък на североизток. Западното направление до Нам Ток (провинция Канчанабури, в това число и известния мост над река Куай) са обслужвани от гара Тонбури.Интензитета на движение на влаковете по тайландските железопътни линии е относително нисък, често се случват и закъснения от разписанията.
От Банкок е лесно да се достигне до всеки град или провинция на страната чрез автобус. Автобусите, отправящи се на запад или югозапад тръгват от Южната автогара, разположена в западната частна града. За югоизточна посока, например Патая или остров Самет, е удобно да се използват автобусите, тръгващи от Източната автогара – станцията „Екамаи“ на BTS. На север и североизток автобусите тръгват от Северната автогара – станцията на метрото „Мо Чит“.
Старото международно летище на Банкок „Дон Мианг“ до закриването си е най-натовареното в Югоизточна Азия. То е разположено в северната част на града и вече е заобиколено от градски квартали. Строителството на новото летище „Суварнабхум“ в района Банг Пхли в провинция Самут Пракан, на югоизток от града започва през 2002 г., като откриването му е на 28 септември 2006 г. Целият международен и отчасти националния трафик са пренесени на „Суварнабхум“. Понастоящем „Дон Мианг“ е открито само за вътрешни превози на нискотарифни авиокомпании, („Thai air asia“, „Nokair“ и др.).
Новото международно летище на Банкок, „Суварнабхум“ (на тайски: สุวรรณภูมิ – „Златна земя“), понастоящем е едно от най-големите в света. То е разположено южно от града, по пътя за Банг На. „Суварнабхум“ има международен и местен терминал и приема редовни и чартърни полети. От него може да се тръгне с автобус както за Банкок, така и за съседните региони: Патая, Банг Кхла, Бан Чанг, Чантабури, Трат, Талат Ронг Клиа, Нонг Кхай, Кхау Хин Сон и др.
Новини от Икар тур

Сицилия- "Островът на Слънцето"

22 Юни 2019 г.
Слънчева Сицилия, така я нарича Омир в  своята творба "Одисея". Централно разположена в Средиземно море, Сицили...

Чужденци се сдобиха с близо 16къщи на остров Сицилия, участвайки в търг започнал от 1 евро

22 Юни 2019 г.
През януаро 2019та година местния съвет гласува стратегия, която стана модерна в Южна Италия за продажба на изоставени къщи на ...

Ранни записвания - как да си изберем почивка. Пълен гайд от професионалисти.

28 Ноември 2016 г.
  Всяка година чакаме ваканцията с нетърпение, за да можем най-после да си починем от натоварването в офиса, злободневн...

Ранни записвания за Турция за лято 2017 с автобус с 4, 5, 5, 7, 9, 10, 11 и 12 нощувки...

22 Ноември 2016 г.
Започнаха записванията за Турция за лято 2017 с автобус с 4, 5, 5, 7, 9, 10, 11 и 12 нощувки, както и самолетни програми с...

Защо да изберем почивка в Гърция (част 1)

13 Ноември 2016 г.
     Неслучайно Гърция е сред най-предпочитаните дестинации. Все повече българи избират Гърция за своята почивка...

Лято в Рим или Милано на най-горещи летни цени!

28 Август 2016 г.
Възползвайте се от специалните летни цени за полети от Рим и Милано! Цена за еднопосочен билет: € 65 Цена за двупосо...
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече
Разбрах